tirsdag 24. september 2013

Gulrotsuppe

I dag kom jeg hjem og hadde ikke noe særlig lyst til å dra på butikken. Hybelkameraten min lagde bacon/brie-pannekaker, og jeg foreslo at jeg lagde suppe til forrett, mot at han lagde noen pannekaker til meg.

For å lage suppa brukte jeg kun ingredienser jeg hadde liggende. Jeg skulle gjerne hatt ingefær og sellerirot, men det kan du addere om du uansett skal til butikken før du lager denne suppa.

1 porsjon, evt to-tre forretter

1 potet
2 gulrøtter
0,5 løk
2 fedd hvitløk
4 cherrytomater
3 teskjeer rømme
1 grønnsakbuljong

I tillegg krydra jeg med salt, pepper, basilikum og kajennepepper.

Først freste jeg kløyvde poteter og gulrøtter i litt olje i gryta jeg skulle koke suppe i. Så helte jeg opp i passe mengde vann(hvor mye/tynn suppe vil du ha?). Vannet koker, og i mellomtiden kutter jeg opp løk og hvitløk. Jeg heller oppi løken og hvitløken og grønnsaksbuljongen. Dette lar jeg så koke til potetene er blitt møre. Ta opp i tomat(kan sløyfes og type tomat er valgfri). Nå tok jeg mikseren jeg har og moste alt til en grøt, men dette er selvfølgelig ikke nødvendig. Hvis du moser det blir alle smakene blandet til én, men du kan spise "grønnsaksuppe" ved å la alle bitene ligge hele. Etter å ha most alt sammen smakte jeg meg frem til ønsket resultat med krydder og rømme. Hvis du ikke har rømme funker andre meieriprodukter som creme fraiche og melk. Suppa ble veldig god, og passet utmerket som forrett til pannekaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar